25 zajímavostí ze zákulisí Tour de France

Michal Pindura 0 25.07.2015

Ať už jste oddaným fanouškem cyklistické hvězdy Petra Sagan (a kdo dnes není?), Příležitostným divákům sportovního kanálu, zaníceným účastníkům akcí jako Critical mass nebo jen víkendovým účastníkem Tour de hráz & pivo, je nejvyšší čas pohodlně se usadit, pustit si vhodný soundtrack a přečíst si pár zajímavostí o sportovní události měsíce.

  1. První ročník Tour de France se konal v roce 1903, jako propagační akce novin L’Auto a měl být konkurencí pro cyklistický závod, sponzorované novinami Le Vélo. Závody měly velký úspěch. Byly však náročnější než dnes. Jezdilo se dnem i nocí, na kolech bez převodovky a účastníci se museli vyhýbat lidem, různým překážkám i hřebíkem na cestách, které tam nastražili zlomyslnými příznivci jejich soupeřů ..

 

  1. Dnes už cyklisté nemusí makat celou noc ani přespávat podél silnic. Pro účastníky zápasů, organizátorů a zástupců tisku se každý rok rezervuje cca 1 200 hotelových pokojů.

 

  1. Od roku 1903 závody Tour de France probíhaly každý rok, s výjimkou let 1915-1918 a 1940-1946. Důvodem přestávek byly dvě světové války.

 

  1. Vítězné tričko Tour de France (fr: maillot jaune) má žlutou barvu z jednoduchého historického důvodu: noviny L’Auto, které stojí za vznikem soutěže, byly žluté.

 

  1. Žluté tričko si nejdéle udržel legendární belgický cyklista Edouard Louis Joseph Merckx, přezdívaný Kanibal. Měl ho až 96 dnů!

 

  1. Nejstarším vítězem závodu byl 36-letý Belgičan Firmin Lambot, který zvítězil v roce 1922. Nejmladším vítězem byl Francouz Henri Cornet, který vyhrál Tour de France jako 19-letý, v roce 1904.

 

  1. Průměrný závodník Tour de France spotřebuje během 21-denních závodů přibližně 123 900 kalorií. Odpovídá to 252 dvojitým čízburgerom z fastfoodových sítě McDonald ‚! Nebo 26 mastným koblihách. Zatímco průměrný denní příjem kalorií závodníka je 5 900, obyčejný smrtelník jejich přijme cca 2 500.

 Během závodů potřebují cyklisté v průměru 66 000 lahví s vodou a 8 400 balíčků s jídlem.

 

  1. Jak se závodníci stravují? Jelikož potřebují doplňovat především sacharidy, po každém zápase si dají těstoviny, maso, rýži, omelety a zapíjejí to proteinovými nápoji. Co všechno sní takový cyklista za jeden den? Norský reportér Nicolay Ramm se to pokusil zkonzumovat na jedno (pětihodinovém) posezení. Jak to dopadlo? Tak, jak předpokládáte … Výsledek si můžete prohlédnout zde: 

 

  1. Při jízdě na kole se věru snadno hubne a být štíhlým je rozhodně výhoda. Nejnižší hmotnost měl údajně závodník Leonardo Piepoli, který vážil jen 57 kg. Nejvyšší hmotnost ze závodníků, kteří Tour de France dokončili, měl Švéd Magnus Bäckstedt, který vážil 94 kg a měl přezdívku Big Maggy.

 

  1. Tour de France se zvykne ve Francii volat i La Grande Boucle. Znamená to velká smyčka (okruh).

 

  1. Na závody každoročně v průměru dohlíží 13 000 policistů a 25 000 dalších bezpečnostních pracovníků.

 

  1. Až do 60-tých let minulého století bylo běžné, že se účastníci závodů posílily alkoholickými nápoji. Jak to zakamuflovaly? Prý šlo jen o tišení bolesti a zlepšení výkonu. Později začal být alkohol považován za stimulant a závodníci se s pivkem a pálenkou mohli rozloučit.

 

  1. V 20-tých letech si cyklisté zvykli během závodu zapálit cigaretu. Věřili totiž, že jim pomůže „roztáhnout plíce“ před prudkým stoupáním do kopce.

 

  1. Italský závodník Mario Cipollini si svůj kolo připevnil fotografii Pamely Andersonové, aby ji měl stále na očích. Pohled na krásnou blondýnku podle něj zlepšuje jeho výkon, neboť mu zvyšuje hladinu testosteronu. Takový kreativní doping je na závodech povolen.

 

  1. Na Tour de France se přijde každý rok osobně podívat cca 12-15 milionů diváků, kteří povzbuzují své favority při cestách.

 

  1. Přibližně 3,9 miliardy lidí každoročně sleduje závody v televizi.
     

  1. O informovanost diváků se stará i cca 450 novinářů a 560 akreditovaných mediálních organizací.

 

  1. Většina cyklistů odpočívá během oddechového dne. Aby nevyšly z cviku (a nezačali myslet na jiné věci), tráví alespoň dvě hodiny denně cyklistikou.

 

  1. Nejvyšší dosavadní průměrná rychlost pelotonu v dějinách Tour de France byla 41,5 km / h. Nejpomalejší průměrná rychlost byla dosažena v roce 1919 – pouze 15 km / h. Takový peloton byste hravě předběhli i vy!

 

  1. Důmyslnou jízdou uprostřed dokáže závodník ušetřit až 40% energie.

 

  1. Celková délka, kterou projdou závodníci Tour de France je cca 3 500 km. Přitom se dá pořádně zapotit! Jeden cyklista vypotí asi 1,5 litrů potu za hodinu a dohromady během závodu cca 130 litrů. Vyprodukuje tolik potu, že by se jím dal 39-krát spláchnout záchod.

 

  1. Už vám někdy napadlo, proč v Tour de France soutěží pouze muži? Od 1984 do 1989 se každoročně konala i ženská verze závodů. Netěšila se však velké pozornosti. Alternativou pro ženy se stala obdobná soutěž, která se jmenuje La route de France.

 

  1. Jedním ze sponzorů soutěže je světoznámá švýcarská hodinářská firma TISSOT. Tour de France ovlivnila design letošní speciální kolekce hodinek osobitě a snad i ne zcela nečekaně.

 

  1. Vítěz Tour de France získává finanční odměnu ve výši 450 000 €. Je dobrým zvykem, že se peníze rozdělí mezi všechny členy týmu, uteče se tedy mechanikům i kuchařem.

 

Chcete vědět ještě více o Tour de France? Máte rádi francouzský přízvuk? Pusťte si video:

https://www.youtube.com/watch?v=h7wPa1Hl5ZA

 

Přidat komentář

Komentáře (0)

Zatím žádné.